فهرست مطالب

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 37 (ربیع 2020)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اعظم بازگیر الوار، محمود طاووسی*، مریم امیرارجمند، فاطمه امامی صفحات 9-43

    لطالما قامت مدارس النقد الادبی بدراسه نصوص ادبیه ونقدیه لمثل هذه الاعمال. حیث انشات فی القرن العشرین مدرسه تسمی الشکلیه او الشکلانیه وعرفت فیما بعد بالنقد الادبی الحدیث. کانت الدراسه النقدیه للعمل الادبی فی هذه المدرسه ترکز فقط علی الشکل والاغراض البنیویه وتقوم علی المقاربات اللغویه. فی هذه المقاله یقوم الباحثون بدراسه مقارنه بین مقطوعه غزلیه لسعدی (690ه) ومقطوعه غزلیه اخری لمیرزا سهراب درابجردی الملقب بعالمی (975ه) بمنهج وصفی تحلیلی علی اساس النقد الشکلی. واستنتج الباحثون بعد دراسه کل من المقطوعتین الغزلیتین والمصادر المتعلقه بالنقد الشکلی، ان الالفاظ المستخدمه بالشحنه العاطفیه السلبیه والموسیقی (الخارجیه والداخلیه والجانبیه) وکذلک الصناعات البدیعیه والتعبیریه فی النص الشعری، لعبت دورا هاما فی تقدیم المعنی والمحتوی المقصود لدی سعدی وعالمی علی النحو الذی اراد الشاعران إیصاله إلی الجمهور. ویبدو ان عالمی درابجردی اخذ باسلوب سعدی ولغته فی مقطوعته الغزلیه وقد تاثر بشکل وبنیه مقطوعه سعدی ونجح فی تصویر المعنی وهو الحزن وهجر الحبیب بالشکل المطلوب.

    کلیدواژگان: المدرسه الشکلیه، النقد الحدیث، الشکل والبنیه، سعدی، عالمی درابجردی
  • محمد تدو*، علیرضا شیخی صفحات 45-69

    یتعرض المهاجرون لتغیرات جذریه فی کیفیه التعامل مع البییه الجدیده اثناء الهجره وإن هاجس الحفاظ علی الثقافه الوطنیه من جهه والتواصل البناء مع البییه الجدیده من جهه اخری یعتبران من تعقیدات تعامل مجتمع المهاجرین مع السکان الاصلیین. بما ان الروایه والقصه من اکثر الادوات خلودا لتصویر التحدیات التی یواجه ها المهاجرون عند اعتناقهم الهویه المزدوجه، تناول العدید من الکتاب العرب فی اعمالهم الادبیه موضوع المهاجرین فی اوروبا، منهم الروایی الجزایری المعاصر عماره لخوص فی روایه "کیف ترضع من الذیبه دون ان تعضک" التی تدور احداثها حول المهاجرین من دول العالم الثالث الذین هاجروا إلی إیطالیا.یرسم الروایی ازمات هویه المهاجرین والتناقضات الثقافیه والاجتماعیه والدینیه التی تعرضوا لها فی البلد المستضیف. یحاول المقال الحاضر إلی تحلیل موضوع الهجنه فی شخصیه المهاجرین علی ضوء آراء هومی بابا الناقد الامیرکی ذو اصل هندی مستعینا بالمنهج الوصفی التحلیلی، ومن ابرز النتایج التی توصلنا إلیها هی ان لخوص یجسد الهویه المهجنه للمهاجرین فی شوون کالدین والطعام واللغه والاسم والعادات والتقالید وان معظم المهاجرین الجدد ماعدا بطل الروایه؛ امدیو غیر قادرین علی خلق الخطاب والتبادل الثقافی مع السکان الاصلیین، وقد یودی عجزهم علی التعامل مع فضاء الهجره إلی عدم تمکنهم من قبول الهویه الجدیده.

    کلیدواژگان: ادب الهجره، الهویه المهجنه، کیف ترضع من الذئبه دون ان تعضک، عماره لخوص، هومی بابا
  • هدی پیر، ناهید اکبری*، حسین پارسایی صفحات 71-102

    یعد سنایی احد اهم رواد الشعراء الاجتماعیین فی تاریخ الادب الفارسی، یمتاز باسلوب خاص فی الحقبه التی عاصرها. ومن اهم مبادراته الادبیه، إدخال التصوف والعرفان فی الشعر الفارسی. فقد اثار اهتمامه بالمجتمع ولاسیما موقفه الخاص تجاه عالم الکون، خطابا جدیدا فی مجال الشعر والادب الفارسیین. وتحلیل الخطاب باعتباره مقاربه جدیده فی القراءات النقدیه للنصوص، یعد من اهم الموضوعات فی مجال المعرفه اللغویه وعلم اللسانیات ومن منطلق هذا العلم، یتم تحلیل وإعاده قراءه النصوص ایا  کان موضوعه. تری نظریه جولدمن الاساسیه للبنیه التطوریه ان هناک خطوتین یجب اتخاذهما فی تحلیل عمل بارز؛ فی المرحله الاولی، التلقی یجب فهم العمل فی بنیته، وفی مرحله الوصف، یجب وضع هیکل العمل فی بنیته الاجتماعیه. یحاول المقال من خلال المنهج الوصفی التحلیلی بتحلیل الخطاب الصوفی فی حدبقه سنایی وفق نظریه "لوسین جولدمن"  البنیویه التطوریه علی مستویین وهما "التلقی" و"الوصف". فی مرحله "التلقی"، یتبین من خلال وصف المکونات الدینیه لسنایی فی شکل وحده بنیویه ذات مغزی، ان سنایی یخلق طریقه جدیده لمنهج الخطاب بعیدا عن التحیزات الدینیه. وفی مرحله "الوصف"، یتم تحلیل العمل الادبی، من حیث الظروف السیاسیه والاجتماعیه والفکریه والثقافیه والمذهبیه. فاظهرت نتایج الدراسه ان سنایی کان بصدد اکتشاف خطاب جدید لإصلاح مجتمعه وازدهاره وتطوره بالشکل الذی یناسبه.

    کلیدواژگان: سنائی، الحدیقه، الخطاب، البنیویه، جلدمن
  • فائزه سواری، رضا ناظمیان*، رسول دهقان ضاد، ابراهیم دیباجی صفحات 103-130

    تهدف الحرکه النسویه إلی تکریس حق المراه وظهرت کتیار لتحقیق مآربها فی بدایه القرن التاسع عشر. تمکنت الحرکه النسویه اقتحام عالم الادب وتکوین نظره مختلفه فی هذا المضمار. حیث تحول الادب النسوی سلاحا لمحاربه الظلم والتهمیش الذی یفرضه المجتمع الابوی والثقافه الذکوریه علی المراه. کولیت خوری ومنیرو روانی بور کاتبتان من سوریا وإیران سعیتا إلی إظهار انتمایهما النسوی ومواجهه المجتمع الذکوری باعمالهما الادبیه. وبما انهما عاشتا فی مجتمع شرقی وفی فتره زمنیه مشترکه فلا بد ان یحصل بعض التشابه فی اعمالهما الادبیه. والسوال الذی یطرح نفسه هو ما هی اوجه التشابه ما بین اعمالهما الادبیه؟ وما هی افتراقاتهما؟ فی هذا المقال نسعی إلی الإجابه عن هذین السوالین اعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی ومن منظور الادب المقارن. هذا ومن خلال هذه الدراسه تم التوصل إلی النتایج التالیه: إن اهم المشترکات فی اعمال هاتین الکاتبتین هی: النظره التشاومیه والسوداویه إلی الرجال وعدم الثقه بهم والتمییز بین الرجل والمراه وسیطره المجتمع علی النساء وخضوع النساء لقوانین المجتمع وإجبار المراه علی الزواج والنظره التقلیدیه إلی المراه. واما ما یمیزهما فهو ان المراه فی روایات منیرو روانی بور اقل شانا ومکانه من المراه التی تذکرها کولیت فی روایاتها، هذا ومنیرو روانی بور تشیر فی اعمالها إلی تقالید وسنن خرافیه نابعه عن عقلیات ساذجه فی مجتمع تقلیدی کما وتتحدث بصراحه عن الدعاره التی تعانی منها المراه بسبب مکانتها المتدنیه فی المجتمع  بینما کولیت خوری راعت الإنصاف فی شرح تجارب النساء وتحتل المراه مکانه اجتماعیه مرموقه فی روایاتها لذا تتعرض للإهانه بشکل اقل، کما انها تستخدم لغه اکثر بساطه فی طرح قضایاها واسلوبها واقعی بحت ولغتها بسیطه نثریه ویحتل الوصف مکانه هامه فی روایاتها، فی الوقت الذی تتمیز روایتی منیرو روانی بور بلغه اکثر حده ومراره فی وصف الحیاه الیومیه للنساء وتستخدم اسلوب الواقعیه السحریه فی روایاتها وتهتم بالوصف الدقیق للتفاصیل.

    کلیدواژگان: النسویه، الروایه، کولیت خوری، منیرو روانی بور
  • کبری صفری، حسن شوندی* صفحات 131-146

    فی النصف الثانی من القرن العشرین، ابتکر عالم النفس الامریکی مارتن سلیجمن نظره جدیده فی علم النفس واتخذ اتجاها جدیدا فی هذا العلم. فی هذا الاتجاه الجدید اخذ علماء النفس النظر فی النصف الممتلی من الکاس (التفاول) بدلا من النظر فی النصف الفارغ منها (التشاوم)، ویسعی من خلال تنمیه مواهب الاشخاص وقدراتهم إلی تنویر جو الافکار والانفس. والتفاول فی هذا الاتجاه ینقسم إلی قسمین، التفاول الطبیعی والتفاول التبیینی. والتفاول الطبیعی هو ان الشخص یری کل شیء فی المستقبل متفایلا ویبرره للتخلص من الضغوط النفسیه. اما التفاول التبیینی فهو ان ینسب الشخص النجاح إلی قواه النفسیه واسباب نفسیه داخلیه وان ینسب الفشل فی حیاته إلی اسباب خارجیه. إن معرفه الکاتب لهذا الاتجاه السیکولوجی ساقه إلی البحث عن هذا الاتجاه حتی یتطرق البحث إلی دراسه شعر المتنبی معترفا بفرضیه ان المتنبی یتسم بنظره إیجابیه وتسلیط الضوء علی موضوع التفاول فی مدایحه وفق اتجاه سلیجمن السیکوجی فی ظل دراسات متعدده التخصصات. واعتمد البحث منهج الدراسات المکتبیه وجمع المعلومات والبیانات وإثبات الفرضیه المذکوره، متوصلا إلی الإجابه علی سوال رکز علیه البحث حول التفاول إذا ما کان قد ظهر فی مدایح المتنبی وفق الاتجاه السیکولوجی الذی سلکه سلیجمن، وقد توصل البحث إلی ان هناک نوعین من التفاول فی شعر المتنبی وهما کما مضی؛ التفاول الطبیعی او الفطری والتفاول التبیینی (الخارجی).

    کلیدواژگان: المتنبی، التفاول، سلیجمن، الإیجابیه، مدائح المتنبی، الاتجاه السیکولوجی
  • اسماء امرائی، علیرضا نظری* صفحات 147-169

    التماسک او الربط المعنوی مصطلح یرتبط بلسانیات النص عامه والنصوصیه خاصه. إن دوبوغراند ودریسلر عند تعریفهما لادوات النصیه او خصایص تجعل مجموعه من الجملات کنص مقبول، یشیران إلی سبعه عوامل منها الاتساق والتماسک کعاملین اساسیین للنصیه او النصوصیه. یتشکل التماسک فی مستوی المعنی ای البنیه التحتیه للنص علی اساس عناصر مختلفه یمکن ان نعتبر السببیه اهم هذه العناصر. إن السببیه یشکل سلسله من الترابط الشدید بین وحدات النص الصغیره لإیجاد البنی المعنویه فی مستوی اعلی وتختلف اهمیتها ونسبه ورودها من نص إلی آخر. المقال هذا یبحث عن هذه الادوات المهمه للتماسک فی قصه معاصره علی المنهج الوصفی التحلیلی باستخدام اسلوب إحصایی ویتناول نسبه ورود السببیه وکیفیه ظهورها فی نص سردی معاصر؛ ونتایج التحلیل تشیر إلی ان السببیه تقل نسبتها واهمیتها فی الاجزاء الوصفیه للقصه ولکنها تکثر نسبه ورودها فی اجزاء القصه ذات احداث وتزداد اهمیتها فی مستویات التحلیل المختلفه.

    کلیدواژگان: التماسک، السببیة، یوسف إدریس، قاع المدینة، الانسجام
|
  • Azam Bazgiralvar, Mahmood Tavoosi *, Maryam Amirarjmand, Fatemeh Emami Pages 9-43

    Exploring literary texts and critiques of such works has been always a subject of literary criticism. Formalism that from now on referred to as 'new criticism' emerged in 20 century. The literary texts analysis in this school was done solely through form and structure based on linguistics. The authors of this paper intend to study and present a sonnet of Sa'adi (deceased in ah 690) as well as a sonnet of Mirza Sohrab of Darabjerdi with the pen name of ʽĀlemi (deceased in ah 975), from formalist criticism viewpoint in an analytic-descriptive method. After studying both sonnets and sources associated with formalist criticism, they concluded that the vocabulary used with negative connotation, music (exterior, lateral, and internal) as well as rhetorical figures and figures of speech in the two texts has significant role in conveying the meaning and content proposed by Sa'adi and ʽĀlemi. ʽĀlemi of Darabjerd considered Sa'adi's style and language in his sonnets and has been successful in inducing his intended meaning of distress (hozn and andooh) from the sepration (hijrān), that is well influenced from the form and structure of Sa'adi's sonnets.

    Keywords: Formalism School, New Criticism, form, structure, Sa'adi, ʽĀlemi of Dārābjerd
  • Mohammad Tadou *, Alireza Sheikhi Pages 45-69

    Migrants undergo profound changes in encounter with the new environment, culture and customs during their emigration. Their concern of preserving native culture on the one hand, and making constructive relations with the new environment on the other are of emigrants difficulties. Novel is one of the most enduring tools for portraying the challenges migrants face with when embracing a dual identity. Many Arab writers, including the contemporary Algerian novelist Amara Lakhous in his novel kayfa tarḑaʽ min al-ḏỉ'ba duna an taʽazzoka (how you breast feed from a she-wolf without being bitted), have dealt with the subject of third world migrants in European countries. Lakhous novel draws on the identity crises of the immigrant and the cultural, social and religious contradictions they have experienced in those countries. The present study tries to analyse personalities of Lakhous novel according to Homi Bhabha ideas, an American-Indian theorist. The study's results show that the hybrid identity is portrayed in matters such as religion, food, language, race, name and mores. Moreover, the most immigrants are not capable of making discourse and cultural exchange. Their inability to make relations with the immigration space leads to their inability in accepting new identity.

    Keywords: Immigration Literature, hybrid identity, kayfa tarḑaʽ min al-ḏỉ'ba duna an taʽazzoka (how you breast feed from a she-wolf without being bitted), Homi, K.Bhabha
  • Hoda Pir, Nahid Akbari *, Hossein Parsaei Pages 71-102

    Sanaei is one of the leading social poets, with his own style and epoch makers in Farsi literature. His most important innovation was introducing mysticism into Farsi poetry. His attention to his surrounding society and his specific attitude to the universe emerged a new discourse in the field of Farsi poetry and literature. Discourse analysis as a new approach in critical reading of texts, is one of the most important discussions in linguistics which analyzes and re-reads texts from the perspective of this approach. The basic idea in Goldmann’s formative constructivism is that the study of a distinguished work needs two stages: perception and description. In the first stage of perception stage, the work has to be understood in its structure. In the second stage of explanation, the work structure has to be situated in its social structure. The present study aims at the study mystic discourse in Sanaei’s Hadiqa al-haqiqa (The Garden of the Truth) based on developmental constructivism of “Lucien Goldmann” through descriptive-analytical method in two levels of perception and explanation. In “perception” stage it is shown through describing Sanaei’s belief elements in a holistic format with meaningful structure that Sanaei creates a new method of discourse system that is far from belief prejudices. Descriptive stage studies the structure of this literary work including it political, social, mental, cultural and theological conditions. The results revealed that Sanaei tries to explore a novel discourse for the modification, felicity and redemption of his society.

    Keywords: Sanai, Hadiqa al-haqiqa (The Garden of the Truth), Discourse, Constructivism, Goldmann
  • Faezeh Sovari, Reza Nazemian *, Rasul Dehghan Zad, Ebrahim Dibaji Pages 103-130

    Officially formed in early 1800s, feminism is a movement that advocates the lost women rights. Gradually feminists’ beliefs entered literature, and many used their works as a tool to encounter the injustice imposed on the female society.Colette Khoury and Moniru Ravanipor are the two, Syrian and Iranian, writers, who have always tried to protest against the situation of women in society in their works and disclose their feminist viewpoints in their novels.Naturally, due to living in eastern societies and in concurrent eras, there are similarities between the literary works of both writers.Now, the question is what these similarities are? In this essay, using contrastive and descriptive analytic method, we have tried to answer this question. The results obtained from the study show that the main similarities found between the works of the two writers are as follows: mistrust and suspicion of men, discrimination against women, women's social degradation, women submission to social laws, coerced marriage and the traditional attitude of the society towards women. However, what distinguishes these two writers is that the women in Moniru Ravanipor are more oppressed. Moreover, she dealt with the superstitious and metaphysical costumes and traditions arose from naïve traditional beliefs and explicitly signifies to prostitution. But Colette Khoury has taken moderation into account in expressing her womanly experiences and mentalities and adhering them. The women of her stories have higher social status and are less offended and she has a simpler language to express issues, while Moniru Ravanipor has bitter and sharp language in describing daily routines in her novels and uses magic realistic style and deals with details.

    Keywords: Feminism, novel, Colette Khoury, MoniruRavanipor
  • Kobra Safari, Hassan Shavandi * Pages 131-146

    In the second half of the 20 century Martin Seligman, American psychologist, proposed a new look to psychology. In his new approach, the psychologists focus on the half full part of the glass instead of its half empty part and illuminate dark points of the mind and psych by developing available capabilities of individuals. In this approach optimism is of two kinds: innate and explanatory. In innate optimism individual sees every future thing optimistic and justifies them for the sake of escape. But in explanatory optimism the individual ascribes the success to inner mental forces and causes. Knowing this psychological approach, the writers of this article led to search this outlook in Arabic poetic literature in order to deal with optimism in Motenabbi's panegyrics from Seligman psychological viewpoints in an interdisciplinary format and with the hypothesis that Motenabbi enjoyed an optimistic outlook in his poems. In this way the above mentioned hypothesis is solved by library studies and data gathering and the question of optimism in Motenabbi's panegyrics is answered from Seligman psychologic approach and ultimately the article reaches to two inate and explanatory optimism in Motenabbi's Divān (collected poems)

    Keywords: Motenabbi, Optimism, Seligman, Motenabbi's panegyrics, Psychological Approach
  • Asma Amraei, Alireza Nazari * Pages 147-169

    Coherence relates terminologically in general to the text linguistic and in particular to textuality. De Beaugrande and Dressler in describing positive factors or the features manifesting sum of the sentences as a text point to seven factors of which two factors of meaning coherence and continuity are important in textuality. Connection in semantic level or deep structure is achieved through different Factors, that the causality factor can be the most important of them; Because it is depended to the relationships  of text propositions from causative considerations. Causality in addition to the other coherence factors makes higher level structures with the chains of strong relations between small units. The function of these elements are naturally different in in frequency and importance from text to text. the present article investigates important factor of semantic connection, i.e., causality, in a contemporary story, and studies how much enjoys a contemporary narrative text from this factor as well as how it functions through a descriptive- analytic method and an statistical   approach. The analysis of frequency shows that causal factor is not  so frequent  in parts of the story that contains descriptive pauses. But in action-based parts this factor more present and effective presence in different levels of analysis.

    Keywords: coherence, causality, Yusuf Idris, qāʽ al-madina (The Bottom of the City), Cohesion